Ανήλικα παιδιά χρησιμοποιούνται σε παράνομες διαφημιστικές πινακίδες για να μεταδώσουν απαράδεκτα μηνύματα

Τίποτα;

Μια μεγάλη καμπάνια στις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες βρίσκεται αυτές τις ημέρες σε εξέλιξη. Η εταιρεία που εμπορεύεται είδη ένδυσης, προβάλλει το σλόγκαν «Sprider ή τίποτα!» και εικονίζει στις διαφημίσεις της ημίγυμνες γυναίκες και άνδρες να καλύπτουν τα σώματά τους με ρούχα της εν λόγω επιχείρησης, ενώ δίπλα φιγουράρουν οι τιμές των προϊόντων. Είναι γνωστό ότι οι διαφημιστικές πινακίδες είναι παράνομες γιατί συνιστούν ΚΙΝΔΥΝΟ για την οδική ασφάλεια. Πρώτον, αποσπούν το βλέμμα των οδηγών και δεύτερον συνιστούν παρόδια εμπόδια. Ο νόμος αλλά και η κοινή λογική δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αμφιβολιών για την επικινδυνότητα των διαφημιστικών πινακίδων. Στην ίδια καμπάνια όμως η εταιρεία πηγαίνει ένα βήμα πιο μακριά, εμφανίζοντας στις διαφημίσεις της και ανήλικα παιδιά, τα οποία ποζάρουν με νάζι το κορίτσι και συστολή το αγόρι, φορώντας μόνο το εσώρουχό τους, και κρύβοντας τη γύμνια τους με τα ρούχα της εταιρείας.

Το σλόγκαν «Sprider ή τίποτα!» τα λέει όλα. Η διαφήμιση εκτός των πολλά θεμάτων που εγείρει (ηθικών, αισθητικών, νομικών κ.λπ.) προσκρούει στον ίδιο τον Κώδικα Δεοντολογίας των Διαφημιστών και πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 4, παρ. α, περί «υποσχέσεων» που αναφέρει ότι «Οι διαφημίσεις που αφορούν τα παιδιά δεν πρέπει να κάνουν το παιδί να πιστεύει ευθέως ότι η ευτυχία, η κοινωνική καταξίωση ή η επιτυχία, θα προέλθουν άμεσα από την απόκτηση συγκεκριμένου προιόντος». Επαναλαμβάνω, το σλόγκαν «Sprider ή τίποτα» είναι σαφές. Η λέξη «τίποτα» είναι συνώνυμη του μηδενός, της αποτυχίας, κι εδώ το παιδί λαμβάνει ξεκάθαρα το μήνυμα ότι εάν δεν αγοράσει τα συγκεκριμένα προϊόντα θα μείνει με το τίποτα. Εάν αυτό δεν είναι εκβιασμός τότε τί είναι; Άραγε υπάρχει κάποιος που ελέγχει τις διαφημίσεις πριν αυτές κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δημόσιους χώρους; Είναι δυνατόν να κυκλοφορεί τόσες μέρες η προκλητική αυτή διαφήμιση και κανείς μα κανείς να μη μιλά;

Τόση ανοσία υπάρχει στην ελληνική κοινωνία;

Πώς επιτρέπεται να εμφανίζονται ανήλικα  παιδιά σε (παράνομες) πινακίδες στους δρόμους, διαφημίζοντας με τα εσώρουχά τους, κάποια προϊόντα με τη λογική του «ή παίρνεις το προϊόν ή μένεις με το τίποτα;» Αυτές είναι οι αξίες με τις οποίες διαπαιδαγωγείται ο ‘έλληνας στο δρόμο; Πώς αντιλαμβάνεται ένα παιδί αυτό το μήνυμα όταν το βλέπει καθημερινά πηγαίνοντας στο σχολείο; Πώς νιώθει ένας γονιός όταν βλέπει ένα ημίγυμνο παιδί που ποζάρει ναζιάρικα να του λέει «Sprider ή τίποτα;» Δε θέλω να το πάω μακριά γιατί θα μπορούσε κάποιος να μιλήσει ακόμα και για ηδονοβλεπτική αντιμετώπιση της παιδικής ηλικίας, αλλά ομολογώ ότι μπορώ με βεβαιότητα να μιλήσω για εκμετάλευση της παιδικής αθωότητας, για προτροπή εκπόρνευσης της παιδικής ηλικίας. Νομίζω ότι σ’  αυτή την περίπτωση έχει χαθεί εντελώς το μέτρο και πρέπει κάποιος ή κάποιοι να επιληφθούν. Για να αισθανθούμε ως κοινωνία ότι δεν έχουν χαθεί όλα μας τα αντανακλαστικά κι ότι έχουμε ελπίδα να ξεφύγουμε απ’  τις στρεβλώσεις.

Ας δεχτούμε το επιχείρημα ότι πρέπει να λειτουργήσει η αγορά, αλλά με οποιοδήποτε τίμημα; Χωρίς ούτε καν σεβασμό στην παιδική ηλικία και την αθωότητα; Συγνώμη, αλλά αυτό αποτελεί επιστροφή στην αγριότητα. Όταν επιστρατεύονται παιδιά για να νομιμοποιήσουν ποικίλα ΚΕΡΔΗ, σημαίνει ότι έχουμε απολέσει την ανθρωπιά μας, κι αυτό μόνο ζόφο μπορεί να φέρει.

15 Comments

  1. Εγώ το πάω πιο μακριά: το punchline της τηλεοπτικής διαφήμισης στην περίπτωση των ενηλίκων μοντέλων χρησιμοποιείται περίπου για στριπτίζ, μόλις το φως σβήνει· μεταφέροντας το ίδιο σλόγκαν με εικονογράφηση ανηλίκων, η διαφημιστική και η εταιρία ακροβατούν στα όρια της προώθησης προϊόντος με τη χρήση υλικού που λίγο απέχει από το να είναι παιδική πορνογραφία.

    Μου έρχονται διάφορες εξυπνάδες τώρα λόγω επικαιρότητας, αλλά δε συνεχίζω, μην το παραξηλώσω.

  2. Καλησπέρα σας κύριε Ανδριωτάκη.

    Είμαι τελειόφοιτος σχολής Δημοσιογραφίας.
    Συμφωνώ σε όλα όσα είπατε!

    Μία μικρή βοήθεια:
    Με ενδιαφέρει πάρα πολύ,
    να βρω εξ ολοκλήρου το κείμενο του Κώδικα Δεοντολογίας της Διαφήμισης,
    θα μπορούσατε να με βοηθήσετε;

    Με τιμή.

  3. Μανώλη καλησπέρα,

    άκουσα χθες στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ τη συνέντευξή σου και μου άρεσε πολύ.

    Μου έκανε εντύπωση πάντως το περιστατικό με τον κ. Σταυρουλάκη. Πράγματι με χειροπέδες οδηγήθηκε στη ΓΑΔΑ?

    Φιλιά,
    Λευτέρης

  4. Λευτέρη καλησπέρα κι ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Είναι αλήθεια ότι στη ΓΑΔΑ του φόρεσαν χειροπέδες. Πάντως βρίσκεται σε εξέλιξη ΕΔΕ για το αστυνομικό τμήμα Αμαρουσίου.

  5. Μανώλη δεν υπάρχει μόνο ανοσία…
    Υπάρχει άγνοια, έλλειψη παρατηρητικότητας, τύφλωση κ.λπ.

    Χρειάζεται ένα γενικότερο κίνημα ενάντια στις διαφημίσεις α) που ρυπαίνουν τις πόλεις β) που εξευτελίζουν την προσωπικότητα γ) που συμβάλλουν στα τροχαία δυστυχήματα κ.λπ.
    Μέχρι τότε Φωνές και πρωτοβουλίες όπως οι δικές σου αξίζουν τον έπαινο.

    Κ

  6. Το θέμα της εκπόρνευσης και εμπορευματοποίησης της παιδικής ηλικίας είναι πολύ βαθύ. Η εκπόρνευση ξεκινά από τη βρεφική (!) ηλικία. (Για παράδειγμα, έχουν δημιουργηθεί πάνες στρινγκ για βρέφη (http://www.freepatentsonline.com/D539422.html, και http://acrosstheboard.blogspot.com/2005/11/introducing-huggies-thong-diapers.html)). Στον υλικό κόσμο μας, δεν επιτρέπεται στα παιδιά να είναι πλέον παιδιά. Πρέπει, οφείλουν, είναι υποχρεωμένα να μεγαλώσουν ΓΡΗΓΟΡΑ. Κοιτάξτε τον τρόπο που ντύνονται και που φέρονται, τη βία που βιώνουν και αντανακλούν. Είναι σα να «στίβουν» την παιδικότητά τους και οι γονείς, στην πλειοψηφία τους, ανυποψίαστοι και αδαείς, χάσκουν… Μάλιστα οι μάγοι του μάρκετινγκ έχουν δώσει όνομα σε αυτή την τάση, την ονομάζουν «Τα παιδιά γερνούν νεότερα» (‘Kids Getting Older Younger’).

    1. Δήμητρα η κλοπή αθωότητας της παιδικής ηλικίας είναι υστερόβουλη. Το παιδί είναι ο ιδανικός καταναλωτής προἱόντων και ιδεών… καθώς δεν έχει αναπτύξει κριτικά εργαλεία.

      Εντωμεταξύ μπορούμε να τους πούμε τη γνώμη μας εδώ.

  7. Καταρχήν θα ήθελα να σας συγχαρώ για τη δημοσιοποίηση του θέματος, όταν στην επίσκεψη μου στην Αθήνα για τις πασχαλινές εορτές είδα τη σχετική διαφήμιση, έγραψα στην «υπεύθυνη» Μάρκετινγκ της εταιρείας σχετικά με τη δυσαρέσκεια μου για το θέαμα αυτό εκείνη απλά με αγνόησε όπως ακριβώς φαντάζομαι και άλλους. Στην Ελλάδα το μάρκετινγκ δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική υπόσταση του αντικειμένου. Απλά καταλαμβάνουν θέσεις, άνθρωποι χωρίς δημιουργικότητα και συστολές εκμεταλλευόμενοι την φήμη μίας εταιρείας. Ελπίζω τα δικά τους παιδιά να μπορέσουν να τα προστατέψουν αν και όταν έρθει εκείνη η ώρα θα βωμολοχούν εναντίον του συστήματος, ενός συστήματος που οι ίδιοι δημιούργησαν.

    με εκτίμηση
    mayer chriss (ομογενής)

  8. Όντως η Sprider ακροβατεί, όσο για τον ΣΕΕ, δοκιμάστε να χρησιμοποιήστε τη φόρμα επικοινωνίας του (τους έχω ενημερώσει εδώ και πάρα πολύ καιρό ότι είναι άχρηστη [δείτε τη στο Επικοινωνία/Αίτηση ελέγχου στην αριστερή μπάρα του http://www.see.gr%5D)

    Σχετικά με τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες παρεμπιπτόντως, αναφέρω το νομικό πλαίσιο στο:
    http://birbilis.spaces.live.com/Blog/cns!2335BBEF59B92C54!1482.entry

    Πολύ καλή η προσπάθεια που ξεκίνησε η κυβέρνηση για αποξήλωση τους (μακάρι να την προχωρήσει σε όλη την Ελλάδα η ίδια και να μην περιμένει τους Δήμους που κοιμούνται [βλέποντας πονηρά $$$ όνειρα]): http://www.illegalsigns.gov.gr

Σχόλια

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.